Denumirea programului |
PROGRAMUL DE PARENTING APRECIATIV
|
Tipul de intervenție |
Program de parenting structurat, bazat pe curriculum și interventie în grup
|
Formarea educatorilor parentali |
Da, (sectorul educațional, social și medical)
|
Informații suplimentare |
oferă programe de parenting bazate pe dovezi, adaptate la diferite grupe de vârstă
|
Acoperire geografică |
La nivel național / disponibil și în Republica Moldova
|
Publicul (publicurile) țintă principal(e) |
Mame și tați, părinți adoptivi, părinți adoptivi, bunici și alți îngrijitori
|
Grupa (grupele) de vârstă a copiilor cărora li se adresează |
De la 0 la 18 ani
|
Principalele rezultate dorite la părinți |
o Cunoștințe sporite despre dezvoltarea copilului
o Un comportament parental mai receptiv și mai stimulativ (de exemplu, pentru a promova dezvoltarea copilului)
o Reducerea relelor tratamente, a abuzurilor și a neglijenței față de copii
o Reducerea disciplinării aspre
o Cunoștințe sporite în materie de competențe și comportamente parentale pozitive (include tehnici de gestionare pozitivă a comportamentului, cum ar fi rutinele și laudele, monitorizarea și supravegherea parentală, comunicarea)
o Dezvăluirea unei game largi de alternative pozitive și eficiente de parenting
o Învațarea modurilor în care să facă față stresului și să își îmbunătățească abilitățile de comunicare
o Încurajarea părinților să își analizeze în profunzime viața și modul în care se raportează la copiii lor
o Punerea bazelor unei rețele de sprijin social cu alți părinți
o Creșterea capacității de reflecție a părinților
o Promovează abordarea învățării prin joc în interacțiunile dintre părinți/ adulți și copii
o Creșterea autoeficienței părinților (de exemplu, încrederea în abilitățile lor ca părinți)
|
Principalele rezultate dorite la copii/adolescenți |
o Îmbunătățirea dezvoltării pozitive și a bunăstării
o Prevenirea și reducerea comportamentelor riscante (de exemplu, opoziția, delincvența agresivă, consumul de droguri)
o Îmbunătățirea abilităților sociale și a calității relațiilor (de exemplu, îmbunătățirea interacțiunilor cu colegii)
o Creșterea protecției împotriva violenței (acasă, la școală, în comunitate)
o Prevenirea abandonului școlar și a absenteismului și creșterea participării școlare
o Sprijinirea tranziției de la un ciclu educațional la altul, în special de la învățământul secundar inferior la cel superior
o Dezvoltarea abilităților noncognitive
o Creșterea capacității de a depăși situațiile traumatice
o Creșterea capacității de a preveni bullying-ul și cyberbullying-ul
|
Principalele subiecte abordate în cadrul programului |
1. Cum să fii un părinte înțelept
2. Cum să fii relaxat în situații stresante
3. Cum să comunici eficient cu copilul tău!
4. Cum să fii partenerul de încredere al copilului tău!
5. Abordarea pozitivă a comportamentului copilului dumneavoastră
6. Cum să prevenim abuzul și efectele acestuia asupra copilului
7. Cum să însoțești copilul pe calea dezvoltării sale
8. Educația pentru sănătate
9. Anturajul și timpul liber al adolescenților
10. Autocontrolul și evitarea substanțelor nocive
11. Cum să ne jucăm cu copilul nostru
12. Competențe noncognitive
13. Bullying și cyberbullying
14. Importanța sprijinirii copiilor în tranziția lor de la gimnaziu la liceu
15. Imunitatea și vaccinarea. Informații utile pentru părinți
16. Cum să stimulăm învățarea prin joc
17. Cum putem sprijini copilul să depășească situațiile traumatice
18. Modalități de menținere a rețelei de sprijin
|
Cum a fost elaborat programul |
Inițial, intervenția a pornit de la un program de parenting din Statele Unite ale Americii, care a fost adaptat și ajustat la contextul românesc, adresându-se părinților cu copii de la naștere la trei ani. Pornind de aici, curriculumul a fost extins pentru a acoperi toate vârstele copiilor de la naștere până la 18 ani și a fost actualizat și îmbogățit periodic pe baza nevoilor în evoluție ale părinților, îngrijitorilor și copiilor.
|
Care este baza de dovezi care fundamentează programul? |
Diverse studii și cercetări privind necesitatea programelor de parenting în România, dovezi generate în implementarea programului de la început și până în prezent
|
Platforme de livrare |
În principal în sistemul de educație și, ocazional, platforme de dezvoltare timpurie a copilăriei și de protecție a copilului (www.qie.ro și www.educatieparentala.ro )
|
Sfere de activitate |
sectorul educației, sectorul protecției copilului
|
Frecvența sesiunilor de educație parentală |
Săptămânală
|
Durata intervenției de parenting |
10 sesiuni cu același grup de părinți
|
Specialiștii care furnizează serviciile |
Profesioniști din sectoarele educației, protecției copilului și sănătății
|
Categoria de furnizor |
Sectorul guvernamantal din domeniul educației și al protecției copilului, ONG
|
Resurse pentru intervenție |
UNICEF, fonduri SEE și Norvegia și UE, parțial fonduri publice locale, fonduri private.
|
Proiecte |
o Campania Hai la Școală (2010-2014) -UNICEF;
o Educație Incluzivă de Calitate (2014-2018) - UNICEF,
o Tranziția de la învățământul secundar inferior la învățământul secundar superior (2018-2022) - UNICEF
o Consolidarea Educației Parentale pentru Educație și Dezvoltarea Timpurie a Copilului (2022-2024) - UNICEF
o Scoli Prietenoase in comunitati implicate (2018-2021) – POCU EU
o Împreună pentru Copii!”-PEC062 Granturile SEE 2009-2014
o Școala te face Om – PEC063 - Granturile SEE 2009-2014
o Fonduri SEE și Norvegia și fonduri UE prin Programul Operațional Capital Uman
o PNRAS: Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (2023-2025) - PNNR Fonduri UE
|
A fost evaluată intervenția? |
Da, sunt disponibile evaluări formale pentru Inițiativa privind prezența la școală, Educație incluzivă de calitate, Tranziția de la învățământul secundar inferior la cel secundar superior și alte cercetări privind programul de educație parentală
|
Dacă da, care sunt principalele puncte forte documentate? |
Diferite aspecte evaluate și analizate: modalități de creștere a eficienței recrutării educatorilor parentali, profilurile educatorilor parentali, efectele programelor de educație parentală asupra îmbunătățirii competențelor și comportamentului părinților, efectele asupra îmbunătățirii culturii școlare, impactul asupra reducerii absenteismului și abandonului școlar etc.).
|
---|