Name of the intervention
PROGRAMUL DE PARENTING APRECIATIV
Intervention type
Program de parenting structurat, bazat pe curriculum și interventie în grup
Training Parent Educators
Da, (sectorul educațional, social și medical)
Further info
oferă programe de parenting bazate pe dovezi, adaptate la diferite grupe de vârstă
Geographical coverage
La nivel național / disponibil și în Republica Moldova
Main target audience(s)
Mame și tați, părinți adoptivi, părinți adoptivi, bunici și alți îngrijitori
Age group(s) of children being addressed
De la 0 la 18 ani
Main desired parent-focused outcomes
o Cunoștințe sporite despre dezvoltarea copilului o Un comportament parental mai receptiv și mai stimulativ (de exemplu, pentru a promova dezvoltarea copilului) o Reducerea relelor tratamente, a abuzurilor și a neglijenței față de copii o Reducerea disciplinării aspre o Cunoștințe sporite în materie de competențe și comportamente parentale pozitive (include tehnici de gestionare pozitivă a comportamentului, cum ar fi rutinele și laudele, monitorizarea și supravegherea parentală, comunicarea) o Dezvăluirea unei game largi de alternative pozitive și eficiente de parenting o Învațarea modurilor în care să facă față stresului și să își îmbunătățească abilitățile de comunicare o Încurajarea părinților să își analizeze în profunzime viața și modul în care se raportează la copiii lor o Punerea bazelor unei rețele de sprijin social cu alți părinți o Creșterea capacității de reflecție a părinților o Promovează abordarea învățării prin joc în interacțiunile dintre părinți/ adulți și copii o Creșterea autoeficienței părinților (de exemplu, încrederea în abilitățile lor ca părinți)
Main desired child/adolescent outcomes
o Îmbunătățirea dezvoltării pozitive și a bunăstării o Prevenirea și reducerea comportamentelor riscante (de exemplu, opoziția, delincvența agresivă, consumul de droguri) o Îmbunătățirea abilităților sociale și a calității relațiilor (de exemplu, îmbunătățirea interacțiunilor cu colegii) o Creșterea protecției împotriva violenței (acasă, la școală, în comunitate) o Prevenirea abandonului școlar și a absenteismului și creșterea participării școlare o Sprijinirea tranziției de la un ciclu educațional la altul, în special de la învățământul secundar inferior la cel superior o Dezvoltarea abilităților noncognitive o Creșterea capacității de a depăși situațiile traumatice o Creșterea capacității de a preveni bullying-ul și cyberbullying-ul
Main topics covered in the intervention
1. Cum să fii un părinte înțelept 2. Cum să fii relaxat în situații stresante 3. Cum să comunici eficient cu copilul tău! 4. Cum să fii partenerul de încredere al copilului tău! 5. Abordarea pozitivă a comportamentului copilului dumneavoastră 6. Cum să prevenim abuzul și efectele acestuia asupra copilului 7. Cum să însoțești copilul pe calea dezvoltării sale 8. Educația pentru sănătate 9. Anturajul și timpul liber al adolescenților 10. Autocontrolul și evitarea substanțelor nocive 11. Cum să ne jucăm cu copilul nostru 12. Competențe noncognitive 13. Bullying și cyberbullying 14. Importanța sprijinirii copiilor în tranziția lor de la gimnaziu la liceu 15. Imunitatea și vaccinarea. Informații utile pentru părinți 16. Cum să stimulăm învățarea prin joc 17. Cum putem sprijini copilul să depășească situațiile traumatice 18. Modalități de menținere a rețelei de sprijin
How the intervention was developed
Inițial, intervenția a pornit de la un program de parenting din Statele Unite ale Americii, care a fost adaptat și ajustat la contextul românesc, adresându-se părinților cu copii de la naștere la trei ani. Pornind de aici, curriculumul a fost extins pentru a acoperi toate vârstele copiilor de la naștere până la 18 ani și a fost actualizat și îmbogățit periodic pe baza nevoilor în evoluție ale părinților, îngrijitorilor și copiilor.
What is the evidence base that informs the programme?
Diverse studii și cercetări privind necesitatea programelor de parenting în România, dovezi generate în implementarea programului de la început și până în prezent
Delivery platforms
În principal în sistemul de educație și, ocazional, platforme de dezvoltare timpurie a copilăriei și de protecție a copilului (www.qie.ro și www.educatieparentala.ro )
Delivered in which settings
sectorul educației, sectorul protecției copilului
Frequency of parenting sessions
Săptămânală
Duration of the parenting intervention
10 sesiuni cu același grup de părinți
Workforce used to deliver
Profesioniști din sectoarele educației, protecției copilului și sănătății
Category of implementer
Sectorul guvernamantal din domeniul educației și al protecției copilului, ONG
Resourcing of intervention
UNICEF, fonduri SEE și Norvegia și UE, parțial fonduri publice locale, fonduri private.
Projects
o Campania Hai la Școală (2010-2014) -UNICEF; o Educație Incluzivă de Calitate (2014-2018) - UNICEF, o Tranziția de la învățământul secundar inferior la învățământul secundar superior (2018-2022) - UNICEF o Consolidarea Educației Parentale pentru Educație și Dezvoltarea Timpurie a Copilului (2022-2024) - UNICEF o Scoli Prietenoase in comunitati implicate (2018-2021) – POCU EU o Împreună pentru Copii!”-PEC062 Granturile SEE 2009-2014 o Școala te face Om – PEC063 - Granturile SEE 2009-2014 o Fonduri SEE și Norvegia și fonduri UE prin Programul Operațional Capital Uman o PNRAS: Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (2023-2025) - PNNR Fonduri UE
Has the intervention been evaluated?
Da, sunt disponibile evaluări formale pentru Inițiativa privind prezența la școală, Educație incluzivă de calitate, Tranziția de la învățământul secundar inferior la cel secundar superior și alte cercetări privind programul de educație parentală
If yes, what are the key strengths documented?
Diferite aspecte evaluate și analizate: modalități de creștere a eficienței recrutării educatorilor parentali, profilurile educatorilor parentali, efectele programelor de educație parentală asupra îmbunătățirii competențelor și comportamentului părinților, efectele asupra îmbunătățirii culturii școlare, impactul asupra reducerii absenteismului și abandonului școlar etc.).